myynti@metsosivut.fi

041 498 9805

Soita

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
041 498 9805
Aloitetaan keskustelu
hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Hakukone­optimoitu sisällön­tuotanto

  1. Home
  2. /
  3. Digimarkkinointi
  4. /
  5. Hakukone­optimoitu sisällön­tuotanto

Uudet teippaukset auton kyljessä ja firman pikkujoulut Tallinnassa tuskin ovat ensimmäisiä asioita jotka kiinnostavat potentiaalista asiakastasi ellei yrityksesi myy autoteippauksia ja pikkujouluja.

Tervetuloa sisältö­­markki­­noinnin ihme­maahan

Haluan näkyä Googlessa

Googlen kärkipaikoille on ruuhkaa. Viimeisen vuosikymmenen aikana lähes jokainen pienempikin hikipaja on tehnyt sisällöntuotantoa ja hakukoneoptimointia eurojen kuvat silmissä. Samaan aikaan Google optimoi palveluitaan tuottamaan enemmän ja enemmän voittoa. Tämä näyttäytyy normi googlaajalle maksullisten hakutulosten lisääntymisenä ja Googlelle tallentuneen datan pohjalta näytettävinä mainoksina muuallakin kuin Google-haussa.

Orgaaninen näkyvyys

Googlen hakusivulla mainoksien välissä on silti edelleen muutama ilmainen orgaaninen hakutulos. Googlen algoritmit järjestävät näitä sen mukaan onko linkkien takana oleva sisältö Googlen keräämän tiedon pohjalta tarpeeksi arvostettua ja tarjotaanko siellä vastaus käytetyille hakutermeille.

Avainsanojen kartoitus

Ensimmäinen tehtävä ennen tekstin kirjoittamista on etsiä sanoja ja lauseita, joilla palveluitasi haetaan Googlesta. Näistä valitaan sopivat sisällytettäviksi otsikoihin ja itse sisältöön. Avainsanojen kanssa voi käyttää pelisilmää ja miettiä kannattaako käyttää kaikkein eniten haettuja termejä, joilla kilpailijat jo sijoittuvat kärkipaikoille vai löytyykö lähes yhtä usein haettuja termejä, joita kilpailijat eivät vielä käytä niin paljoa.

Kohdeyleisön hakukonekäyttäytyminen

Googlesta haetaan juttuja erityyppisillä päätelaitteilla ja tekniikoilla. Teksteissä täytyy huomioida miten asiakkaasi puhuvat Sirille ja mitä sanamuotoja suositaan puhelimella kirjoittaessa. On myös ymmärrettävä Google-hakua käyttävien ihmisten aikeet eli mitä he tosiasiassa haluavat löytää. Tarkoitusperiin vastaaminen on oleellinen tekijä siinä jääkö vierailija sivuillesi vai peruuttaako hän takaisin Google-hakuun etsimään relevantimpaa sivustoa.

Tarinankerronta ja persoonallisuus

Mitäänsanomaton avainsanoilla täyteen ympätty teksti ei ole enää vuosikausiin ollut oikotie onneen. Google laskee sivuilla vietetyn ajan ja sisällön on pidettävä vierailija otteessaan mahdollisimman tiukasti. Yksi tärkeimpiä Google-optimoinnin osatekijöitä on kirjoittaa luonnollisen kuuloista helppolukuista tekstiä. Ja jos vain suinkin mahdollista, tekstiin kannattaa sisällyttää persoonallisuutta ja tarinankerrontaa.

Anna asiakkaalle mikä asiakkaalle kuuluu

Asiakkaasi hakevat tietoa useasta lähteestä ennen ostopäätöstä. Tämä tarkoittaa, että sinun on hyvä olla se kaikkein kattavin ja luotettavin tiedon lähde. Näin kotisivusi auttavat tekemään tulosta tässä ja nyt ja samalla ne luovat pohjaa ja luottamusta tulevien potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen.

Kotisivujen tekstisisältö

Kotisivujen sisältö voi olla oppaita, vinkkejä, alan tietoutta, tuote-esittelyitä, blogia, uutisia, videoita, webinaareja, asiakaskeissejä, menestystarinoita, tutkimuksia, jne jne.
Mieti mistä asiakkaasi on kiinnostunut ja mitkä hänen tarpeensa ovat.

Suunnitelmallinen sisällöntuotanto

Hutiloimalla ei synny kuin kusipäisiä lapsia ja yksinään nyhjöttäviä nettisivuja.

Aktivoiminen

Pohjana tekstisisällön suunnittelulle on lisäarvon tarjoaminen lukijalle ja lukijan ohjaaminen seuraavalle askelmalle kohti asiakkuuden syntymistä. Pienikin vierailijan itsensä tekemä toimenpide sivuilla luo kytevää asiakassuhdetta. Oli se sitten lomakkeen täyttäminen, videon katsominen tai ihan vain pelkän linkin klikkaaminen ja eteneminen myyntisuppilossa.

Yhtenäinen yritysilme

Pienyrityksen yritysilmeen kehittämisen ei tarvitse olla kummoinen prosessi. Pääasia on, että löytyy yhtenäinen visuaalinen persoona, värimaailma ja fontit. Ja näissä muistetaan pysyä yrityksen markkinointia ja viestintää tehdessä. Näin jätetään nopeasti sivuaville potentiaalisille asiakkaille edes jonkinlainen muistijälki ja pidetään homma tuttuna vanhoille asiakkaille.

Sisältö sosiaaliseen mediaan

Sisällöntuotannossa on muistettava pitää yllä tausta-ajatusta, että mitenköhän yleisö saadaan jakamaan tämä somessa. Ensimmäiset somejaot tekee yleensä yrittäjä itse, ja se on ihan oikein tehty. Kaikki liikenne kotisivuille tuo lisäpisteitä. Sisältöä tehdessä on kuitenkin hyvä osata astua hetkeksi potentiaalisen asiakkaan saappaisiin ja miettiä mitä mielen hämärissä liikkuu kun hän päättää jakaa lukemansa artikkelin tai uutisen somefiidissään.

Tekstiä jaksaa lukea paremmin kun se on rytmitetty kuvilla. Hymyilevät kasvot on klassikko, joka toimii aina.

Sisältömarkkinointi vaatii puutarhurin luonnetta

Sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin kanssa oikeanlainen Zen tyyppinen asennoituminen säästää turhalta stressiltä. Muista, että jatkuva sisällön tuottaminen ja viilaaminen tuottaa pitkällä aikavälillä pysyviä tuloksia. Kun optimointia ruokitaan ja vaalitaan oikein, asiakkaita ja parempia sijoituksia hakutuloksissa alkaa vähitellen virtaamaan sisään.

Sisältömarkkinoinnin tuloksien seuranta voi tuntua hyvin hähmäiseltä ja yksittäisten toimenpiteiden vaikutuksia asiakasvirtaan on usein vaikea näyttää toteen. Tämä epävarmuuden tunne kannattaa kuitenkin ottaa vastaan sillä hyvin toteutettuna sisältömarkkinoinnin tulokset ovat huikeita.

Laske sisällöntuotannon ja kotisivujen hinta

Liity sähköpostilistalle

Lähetän sinulle digimarkkinoinnin uusimmat tuulet kuukauden parin välein.

Metsosivut