myynti@metsosivut.fi

041 498 9805

Soita

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
041 498 9805
Aloitetaan keskustelu

Matt Mullenwegin (WordPress Foundation ja Automattic) oikeuskiistat yms. aiheeseen liittyvä wordpress.orgin ympärillä pyörivä draama ei vaikuta WordPress-sivujen tekoon tai ylläpitoon Metsosivuilla muuten kuin, että Advanced Custom Fields -lisäosan ilmaista versiota ei käytetä uusissa verkkosivuprojekteissa ennen oikeuskiistojen selviämistä.
Lisäosan maksullinen versio Advanced Custom Fields Pro (ACF Pro) toimii normaalisti.

Jos WordPress alustana kotisivuille epäilyttää, niin Metsosivuilta saat kotisivut ilman WordPressiäkin.

chat gpt markkinoinnissa

Chat GPT markkinoinnin työkaluna

  1. Home
  2. /
  3. Digimarkkinointi
  4. /
  5. Chat GPT markkinoinnin työkaluna

Katsotaanpa miten Chat GPT -tekoäly toimii markkinoinnin tukena.

Mikä on Chat GPT?

Chat GPT, osa GPT (Generative Pre-trained Transformer) -sarjaa, on OpenAI:n kehittämä kielimalli (large language model). Se on suunniteltu tuottamaan ihmisen kaltaista tekstiä sen saaman syötteen perusteella. Chat GPT:n kattava koulutus mm. internetin sisällöllä mahdollistaa kontekstin ymmärtämisen, vastaukset kysymyksiin ja jopa yhtenäiset keskustelut.

Kuinka käyttää Chat GPT:tä

Chat GPT:n verkkosivut toimivat hyvin yksinkertaisella logiikalla. Kirjoita vain sivun alareunan kentään kysymys, selitys tai mikä tahansa tekstisyöte, ja Chat GPT vastaa sen mukaisesti.

Kielimallien kanssa sana “prompt” viittaa mallille annettuun syötteeseen, johon se tuottaa vastauksen.

Prompt voi olla esimerkiksi “Käännä seuraava teksti espanjaksi: ‘Hello, how are you?'”

Sivun ylälaidasta voit valita kielimalliksi GPT-3.5 tai GPT-4. Chat GPT-3.5 toimii nopeammin ja Chat GPT-4 on kehittyneempi versio, jolla voit luoda myös kuvia ja analysoida tiedostoja.

Vinkkejä:

  1. Ole tarkka: Jos etsit tietynlaista vastausta, varmista, että syöte on selkeä. Sen sijaan, että kysyisit “Kerro minulle kalasta,” voit kysyä “Voitko antaa ravitsemustietoa kalasta?”
  2. Kokeile: Joskus uudelleenmuotoilu tai kysymyksen erilainen asettelu voi tuottaa parempia tai tarkempia tuloksia.
  3. Token-raja: Chat GPT muistaa keskusteluhistoriaa rajallisen määrän sanoja kerrallaan. Tästä johtuen saatat joutua sisällyttämään syötteisiin aikaisempia vastauksia tai antamaan Chat GPT:lle aihekontekstin uudelleen.

Chat GPT:n hyödyt markkinoinnissa

Vuorovaikutuksen parantaminen

Chat GPT:n avulla yritykset voivat tarjota 24/7 asiakastukea. Se voi vastata usein kysyttyihin kysymyksiin, auttaa käyttäjiä navigoimaan verkkosivuilla ja jopa avustaa ostoprosessissa.

Monet sisällönhallintajärjestelmät (CMS) ja chatbot-palvelut tarjoavat sisäänrakennetun tuen Chat GPT API:lle. Tai voit pienellä koodaamisella luoda ja integroida oman Chat GPT:n API:a hyödyntävän tekoäly-chatbotin.

Sisällön luonti

SEO-optimoidun sisällön, kuten artikkelien ja blogikirjoitusten, luominen voi olla aikaa vievää. Chat GPT auttaa sisällöntuottajia ehdottamalla aiheita, tuottamalla sisältöluonnoksia tai jopa kirjoittamalla kokonaisia artikkeleita.

Tietojen analysointi tiedostoista Chat GPT:n avulla

Dataa tulkitessa voit huomata hukkuvasi eri lähteistä tulevaan tietomäärään. Olipa kyseessä sitten CSV-tiedostoja, Excel-taulukoita tai jopa kuvia. Chat GPT Plussan sisäänrakennettu tietojen analysointityökalu voi yksinkertaistaa tietojen poimintaa näistä tiedostoista. Voit suoraan ladata CSV- ja teksti-tiedostoja ja hakea tiettyjä tietoja, mikä tekee datan analysoinnista nopeaa ja vaivatonta.

Tietojen analysointi ja tulkinta

Chat GPT:n avulla yritykset voivat löytää uusia tulkintoja saatavilla olevasta datasta. Sen sijaan, että tutkisit taulukoita, voit yksinkertaisesti kysyä Chat GPT:lta kysymyksiä trendeistä, asiakaskäyttäytymisestä tai kampanjan suorituskyvystä ja saada ymmärrettäviä vastauksia.

Voit vaivatta yhdistää ja ristiin analysoida tietoja useista lähteistä kerralla.

Kuvien analysointi

Tekstin lisäksi Chat GPT voidaan yhdistää kuva-analyysityökaluihin visuaalisen datan analysoimiseksi. Tämä yhdistelmä voi auttaa löytämään trendejä visuaalisesta sisällöstä, olipa kyseessä tuotekuvat, infografiikat tai käyttäjien tuottama sisältö.

Kuvantunnistusliitännäisiä käyttääksesi tarvitset Chat GPT Plus -version. Mene asetuksiin (settings), beta settings, aktivoi liitännäiset (plugins) ja vie hiiri sitten GPT-4 -painikkeen päälle. Sieltä voit valita default, data analysis tai plugins.

Yksi hyvä liitännäisyhdistelmä kuvien analysointiin on Link Reader ja SceneXplain. Ensimmäinen liitännäinen yhdistää syötteen URL-osoitteeseen ja jälkimmäinen analysoi kuvan siitä.

Sovellukset

Google Ads

Chat GPT voi auttaa tiivistämään Google Adsin dataa toimiviksi tulkinnoiksi. Sen sijaan, että seuloisit manuaalisesti taulukoita ja kaavioita läpi, voit kysyä Chat GPT:ltä kysymyksiä, kuten “Millä mainoksella oli korkein konversiosuhde viime kuussa?” tai “Mitkä olivat parhaiten suoriutuneet avainsanat?”

Verkkosivuliikenteen analysointi

CSV-tiedostojen lukemisen lisäksi Chat GPT voidaan integroida moniin analytiikkatyökaluihin, kuten Google Analytics, Hotjar tai Optimizely, ja tarjoamaan tietoa käyttäjien käyttäytymisestä, sivukatseluista, poistumisprosenteista ja muusta. Tämä auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä verkkosivujen suunnittelusta, sisältöstrategiasta ja käyttäjäkokemuksesta.

Verkkokaupan data

Chat GPT voi auttaa selvittämään ostoskäyttäytymistä, ostoskorin hylkäämisasteita, suosittuja tuotteita ja muuta. Tämä informaatio ohjaa tuotteiden, hinnoittelun ja mainoskampajoiden optimointia.

Sosiaalisen median markkinointi

Iskevä kuvateksti Instagramiin, ammattimainen julkaisu Linkediniin tai mukaansatempaava videokonsepti TikTokiin. Chat GPT voi tarjota ehdotuksia kunkin somealustan mukaisesti.

Sosiaalisen median analytiikka

Chat GPT:n avulla voit nopeasti saada informaatiota julkaisujen saavuttavuudesta, sitoutumisasteista ja yleisön demografioista.

Trendien ennustaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa on hyvä pysyä edelläkävijänä. Chat GPT voi auttaa tunnistamaan nousevat trendit eri alustoilla. Tämä antaa brändeille mahdollisuuden asettua trendien edelläkävijäksi ja saada yleisön huomion ennen kilpailijoita.

SEO-optimointi Chat GPT:n avulla

Tässä miten Chat GPT voi toimia hakukoneoptimoinnin suunnannäyttäjänä:

Avainsanatutkimus

Sen sijaan, että luottaisit perinteisiin työkaluihin, voit käyttää Chat GPT:tä avainsanakartoituksessa. Kysymällä kysymyksiä, kuten “Mitä mahdollisia SEO avainsanoja paikalliselle yrttikaupalle voisi olla?”, voit saada luettelon asiaankuuluvista termeistä, joita käyttää optimoinnissa.

Sisällön optimointi

Chat GPT voi tarkistaa olemassa olevan sisällön ja ehdottaa parannuksia SEO:n kannalta. Tähän sisältyy meta-tunnisteiden ehdottaminen, sisällön rakenteen parantaminen ja tunnistaminen missä teksissä tarvitaan lisää avainsanoja.

Äänihakujen optimointi

Chat GPT voi auttaa ymmärtämään äänihakukyselyjen vivahteita ja ehdottaa sisällön muutoksia. Suomenkieli ei ole ihan vielä Chat GPT:n vahvinta osaamista, mutta Englanninkieliseen äänihakujen optimointiin se toimii mainiosti.

SEO-suorituskyvyn seuranta

Sen sijaan, että tarkastelisit manuaalisesti analytiikkaa, voit kysyä Chat GPT:lta kysymyksiä, kuten “Kuinka orgaaninen liikenteemme on muuttunut viime kuussa?” tai “Millä sivuilla on korkein poistumisprosentti?”. Tämä säästää aikaa ja antaa nopeasti kuvan verkkosivuston SEO-suorituskyvystä.

Katso Ahrefssin video Chat GPT:n käytöstä hakukoneoptimoinnissa

Disklaimeri

Chat GPT:n tuottama teksti ei ole virheetöntä. Tarkoittaa nimenomaan asiavirheitä.

Chat GPT saattaa tehdä yleistyksiä aiheista, joista sen koulutusdatassa on puutteellisia tietoja eikä se ymmärrä asioita samalla tavalla kuin ihmiset, mikä voi tuottaa uskottavan kuuloista mutta täysin hatusta vedettyä tekstiä.

Tätä artikkelia kirjoitettaessa syyskuussa 2023 Chat GPT on parhaimmillaan ideoinnin työkaluna ja nopeuttamassa rutiinitoimenpiteitä.

Liity sähköpostilistalle

Lähetän sinulle digimarkkinoinnin uusimmat tuulet kuukauden parin välein.

Metsosivut