Verkkokaupan saavutettavuusvaatimukset 2025
Saavutettavuus verkkosivustoilla ja verkkokaupoissa: Mitä on syytä tietää ennen kesää 2025
28. kesäkuuta 2025 alkaen kahden miljoonan euron vuosittaisen liikevaihdon ylittävät verkkokaupat ovat velvoitettuja varmistamaan palveluidensa saavutettavuuden.
Laki koskee myös muita kuluttajille tarkoitettuja palveluita, kuten e-kirjoja, audiovisuaalisia sisältöpalveluita ja pankkipalveluita.
Mikroyritykset (alle 10 työntekijää, alle 2 miljoonan euron vuosittainen liikevaihto) on vapautettu velvoitteista, mutta saavutettavuuden huomioiminen on niillekin kilpailuetu.
Laki edellyttää, että yritykset arvioivat oman palvelunsa saavutettavuuden ja tekevät tarvittavat parannukset
Lain mukaan kahden miljoonan liikevaihdon ylittävien verkkokauppojen on varmistettava, että niiden palvelut täyttävät saavutettavuusvaatimukset. Tämä tarkoittaa, että verkkokauppojen on oltava yhteensopivia erilaisten apuvälineiden ja teknologioiden kanssa, ja niiden on noudatettava vähintään A- ja AA-tason vaatimuksia WCAG-ohjeistuksessa.
Saavutettavuus on myös eettinen kysymys
Saavutettavuus ei ole vain lakisääteinen velvoite, vaan myös eettinen kysymys. Kaikilla ihmisillä, riippumatta heidän kyvyistään tai rajoitteistaan, tulee olla mahdollisuus käyttää digitaalisia palveluita. Verkkosivustojen ja -kauppojen on oltava helppokäyttöisiä kaikille, myös niille, joilla on näkö- tai kuulovamma, oppimisvaikeuksia tai muita esteitä.
Suomessa noin viidesosa väestöstä kohtaa haasteita digitaalisten palveluiden käytössä.
Verkkokaupan saavutettavuus ja omavalvonta
Saavutettavuus ei ole kertaluonteinen prosessi vaan vaatii säännöllistä seurantaa.
Verkkokauppojen on laadittava saavutettavuusseloste, jossa ilmoitetaan palvelun saavutettavuuden taso ja mahdolliset puutteet. Saavutettavuusseloste lisää läpinäkyvyyttä ja auttaa käyttäjiä ymmärtämään, millaista käytettävyyden tasoa he voivat odottaa verkkokaupaltasi.
Yritysten tulee myös tarjota palautekanava, jonka kautta käyttäjät voivat raportoida saavutettavuuteen liittyvistä haasteista. Tämä auttaa ymmärtämään, missä tarvitaan mahdollisia parannuksia.
Lisäksi yritysten on itsenäisesti ilmoitettava havaitsemistaan saavutettavuuspuutteista valvovalle viranomaiselle, Traficomille.
Verkkokauppojen saavutettavuusvaatimukset
Verkkokauppojen on täytettävä eurooppalaisen WCAG-ohjeistuksen mukaiset saavutettavuusvaatimukset. Tämä tarkoittaa, että verkkosivustojen on oltava visuaalisesti selkeitä ja helposti navigoitavia, ja ne on suunniteltava siten, että ne toimivat hyvin eri asiakasohjelmilla ja apuvälineillä.
Sisällön selkeys ja luettavuus
Verkkokauppojen sisällön on oltava helposti ymmärrettävää ja saavutettavaa kaikille käyttäjille. Esimerkiksi tuotekuvaukset ja tilausehdot tulee kirjoittaa selkeästi ja yksinkertaisesti, jotta ne ovat helposti ymmärrettäviä myös heille, joilla on kognitiivisia vaikeuksia tai jotka eivät hallitse sujuvasti sivuston kieltä.
Navigoinnin yksinkertaisuus
Käyttäjän on pystyttävä liikkumaan sivustolla vaivattomasti, riippumatta siitä, käyttääkö hän näppäimistöä, hiirtä tai muuta apuvälineitä. Esimerkiksi ostoskorin ja kassasivun on oltava helposti navigoitavissa myös heille, jotka käyttävät näppäimistöä tai ruudunlukuohjelmaa. Linkit ja painikkeet on sijoitettava loogisesti ja niille on annettava selkeät tekstivastineet.
Väri- ja kontrastivaatimukset
Sivuston värimaailman ja kontrastien on oltava sellaisia, että ne ovat saavutettavissa myös heikkonäköisille käyttäjille. Tekstien ja taustojen välillä on oltava riittävä kontrasti, jotta näkörajoitteisetkin käyttäjät voivat lukea sisältöä vaivatta.
Multimediasisällön saavutettavuus
Multimediasisältö, kuten videot, on tehtävä saavutettaviksi kaikille käyttäjille. Esimerkiksi tuote-esittelyvideoiden tulee sisältää tekstitys tai vaihtoehtoinen teksti, jotta myös kuulovammaiset käyttäjät saavat tarvittavat tiedot.
Interaktiivisten elementtien saavutettavuus
Kaikkien interaktiivisten elementtien, kuten painikkeiden, lomakkeiden ja hakukenttien, on oltava helposti käytettävissä, mukaan lukien asiakkaat, jotka käyttävät avustavaa teknologiaa. Hakukenttien ja lomakkeiden tulee olla selkeästi merkittyjä, ja niiden tulee toimia saumattomasti ruudunlukuohjelmien kanssa.
Responsiivisuus ja mobiililaitteiden tuki
Verkkokaupan on toimittava hyvin sekä työpöytäselaimilla että mobiililaitteilla. Ostoskori- ja kassaprosessit on suunniteltava siten, että ne ovat helposti käytettävissä myös pienillä näytöillä ilman liiallista vieritystä tai zoomausta.
Saavutettavuus parantaa asiakaskokemusta ja myyntiä
Saavutettavien verkkopalvelujen tarjoaminen ei ole vain lain täyttämistä, vaan se myös laajentaa asiakaskuntaa ja lisää myyntiä. Saavutettava verkkokauppa helpottaa ostamista.
Poikkeusmahdollisuus ja valmistautuminen
Verkkokauppiaat voivat poiketa saavutettavuusvaatimuksista vain, jos he pystyvät osoittamaan, että vaatimusten noudattaminen aiheuttaa kohtuuttoman rasitteen. Poikkeus voidaan hakea Etelä-Suomen aluehallintovirastolta.
Siirtymäaika ja valmistautuminen
Siirtymäaika saavutettavuusvaatimusten täyttämiselle päättyy 28.6.2025. Etelä-Suomen aluehallintovirasto kehottaa yrityksiä aloittamaan valmistautumisen hyvissä ajoin ennen lain voimaantuloa. Saavutettavuuden tila kannattaa arvioida ajoissa, ja tarvittavat korjaukset kannattaa tehdä heti, jotta palvelut ovat vaatimusten mukaisia kesään mennessä.